loading...
مطالب مفید از اینترنت
Alexa بازدید : 144 چهارشنبه 22 بهمن 1393 نظرات (0)
مالک پدیده شاندیز

پهلوان مقدم مالک پدیده شاندیز که در زمینه‌ی توسعه صنعت گرشگری با سرمایه‎ای بالغ بر ۵۲۰ میلیارد ریال در امور توریسم داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌کند از روند کاری خود می گوید.

مدیر موفق پدیده شاندیز که توانست با مدرک دیپلم یکی از ثروتمندترین های کشور باشد. پهلوان مقدم تنها با دیپلم توانسته است چنین دستگاه عظیمی را برای خود در داخل و خارج از کشور فراهم کند؛ موضوعی که شرکت های ساختمانی زیادی با مدیرهای با تجربه و البته تحصیلکرده از آن عاجز هستند...

تبلیغات و پروژه ها به قدری وسیع و گسترده هستند که اولین سوالی که به ذهن مردم عادی خطور می کند این است که مدیر و مالک این پروژه وسیع کیست؟
مالک پدیده شاندیز شخصی است به نام محسن پهلوان مقدم. به گفته مدیرعامل پدیده سهام پدیده اولین و آخرین شرکت در دنیا که فقط رشد صعودی دارد و هیچگاه نزولی نمی‌شود.
پروژه های چندین هکتاری از کیش تا مشهد، سیر صعودی قیمت سهام هایش و غیره و غیره همه دسته به دست هم داد تا نام پدیده شاندیز به عنوان یک پروژه وسیع بر سر زبان ها بیفتد. اما اکنون دادستانی کل کشور با توجه به گسترده تر شدن ابعاد تخلفات مالی شرکت های پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان تمامی تبلیغات رسانه‌ای این شرکت‌ها را در صدا و سیما و روزنامه‌ها ممنوع کرده است.
 
پدیده شاندیز
 
شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ تحت شماره ۲۲۸۲۹ نزد اداره ثبت شرکت‌های مشهد تحت نام شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام (سهامی عام) به ثبت رسید. در ادامه و در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۸۷ با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده نام شرکت به شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (سهامی عام) تغییر پیدا کرد.
 
پهلوان شاندیز از ارتباط با حامد کرزای تا آستان قدس 
 
دامنه فعالیت های او البته تنها به داخل ایران محدود نشده و سابقه فعالیت تجاری در خارج از کشور را نیز دارد. خود در یکی از مصاحبه هایش تعریف کرده است که پیش از ایران در افغانستان سرمایه گذاری کرده و حتی زلمای خلیل زاد، سفیر واشنگتن در افغانستان میهمان رستورانش شده است:هنوز سر و صدای جنگ در افغانستان نخوابیده بود كه سرمایه‌ای زیاد را با خودم برداشتم و رفتم افغانستان. آن دورانی كه من به افغانستان رفتم، از ساعت ۶ بعدازظهر در كابل حكومت نظامی بود و سروصدای درگیری‌های پراكنده هم در حاشیه كابل شنیده می‌شد. برق و آب نبود. با سطل از چاه، آب می‌كشیدیم. هیچ امكاناتی نبود. درآن وضعیت، من با شهردار كابل مذاكراتی داشتم و توانستم ۴هزار متر زمین بگیرم. 
اصلا برایشان قابل باور نبود كه یك خارجی، بخواهد در افغانستان جنگ‌زده سرمایه‌گذاری كند. به آنها وعده دادم یك رستوران شیك در افغانستان بسازم. آنها هم، این ۴ هزار متر زمین را به من دادند ... پس از این‌كه رستوران را افتتاح كردم، پاتوقی شد برای وزیران افغانستان. حتی حامد كرزای هم، برای یك وعده به رستوران ما آمد. از همه مهم‌تر چیزی ‌كه برای سفارت ایران هم غیرقابل پیش‌بینی بود، حضور زلمای خلیل‌زاد، سفیر وقت ایالات متحده آمریکا در رستوران ما بود. 
 
البته دامنه سرمایه گذاری های او در افغانستان تنها محدود به افتتاح رستوران در افغانستان نشد و برای سرمایه گذاری بعدی، حق انحصاری بیلبوردهای افغانستان را از حامد کرزای خرید:پس از افتتاح رستوران در افغانستان، من به فكر یك تجارت دیگر در افغانستان افتادم؛ برای همین هم، تمام حق انحصاری بیل‌بورد‌های تبلیغاتی افغانستان را به مدت ۲۰ سال از حامد كرزای گرفتم. براساس قراردادی كه با كرزای بستم، برای ۲۰ سال حق انحصاری بیل‌بورد‌ها به من واگذار شد. دریك دیدار رسمی، حامد كرزای به همراه ۷ تن از وزیرانش پای این قرارداد را امضا كردند. البته اصلا نمی‌دانستند فضای شهر را می‌فروشند. برای همین هم، یك هواپیما گرفتم و چندنفر از وزرا را با خود به ایران آوردم تا در دیدار با شهرداری تهران، متوجه شدند بیل‌بوردهای تبلیغاتی، یكی از روش‌های درآمدزایی شهری است. قرارداد بدی هم نبستم؛ سودی كه از تبلیغات نصیب‌مان می‌شد، یك سوم به دولت افغانستان می‌رسید، دو سوم به من. تا الان ۴۵۰ بیل‌بورد تبلیغاتی در افغانستان نصب كرده‌ایم.
 
در این وضعیت، دیگر در افغانستان شروع كردم به ساختمان سازی. چند مجتمع را كلنگ زدم. البته دراین مدت، آستان قدس رضوی هم، در افغانستان سرمایه‌گذاری كرد و شریك ما شد. تا پیش از این، ما شركت ایران- افغان بودیم. پس از آن شدیم، شركت ایران- افغان- رضوی. ۴۰ درصد من،۳۰ درصد آستان قدس، ۳۰ درصد هم دولت افغانستان. من در این مدت، تجارت در ایران را ضعیف كرده بودم. مدیریت كارهای ایران را به یكی از دوستان سپرده بودم. ۲ هفته افغانستان بودم و یك هفته ایران.»
 
پهلوان گفته بود که جدیدترین پروژه من راه‌اندازی شعبه پدیده شاندیز در تهران است. فعلا به دنبال خرید زمین آن هستم و مذاكراتی را هم با ارتش داشتم تا زمینی را در اقدسیه تهران بخرم؛ اما یك پروژه بزرگ دیگر هم دارم. می‌خواهم كلنگ بزرگترین مجموعه تفریحی خاورمیانه را در شاندیز بزنم. در این پروژه تعهد می‌دهیم فاز اول آن را كه ۲۱۰ هزار متر زیربنا دارد، در عرض یك سال بسازم. قرارداد ساخت آن را با یك شركت آلمانی- اسپانیایی بسته‌ام. در این پروژه، بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه را تاسیس خواهم كرد. یك مركز خرید بزرگ، یك مجموعه رستوران و تالارهای پذیرایی هم درنظر دارم. 
 
در شرایطی که کارآفرینان تحصیلکرده و جوان از یک سرمایه گذاری بی حاشیه و بدون سنگ اندازی های اداری عاجز شده اند و به دلیل سلطه روابط بر ضوابط، نمی توانند از یک کسب و کار کوچک برندهای قدرتمند بسازند، یک سوال مهم دیگر نیز پیش می آید. چگونه یک فرد با مدرک دیپلم توانسته است به این حجم ثروت و سوددهی دست یابد؟ آیا او نیز به جایی وصل است و با سیاسی ها نشست و برخواست دارد؟ اين سوالات در حالی مطرح شده كه برخی رسانه‌ها اعلام كردند: مهدی‌ هاشمی رفسنجانی و دو پسر کوچکش با پسر آقای طبسی و به همراه محافظش از پروژه «پديده» بازديد و طی صحبتی با محسن پهلوان مالک پديده شانديز حمايت خود را از پروژه اعلام کردند. بر اساس اعلام اين رسانه‌ها‌ هاشمی گفته است: شما کارتان را انجام دهيد و ماهم شما را حمايت می‌کنيم! البته نام افراد ديگری مانند مشايی هم در اين طرح به ميان آمده است كه نه تاييد و نه تكذيب شده است.
 
تخلفات شاندیز چیست؟
در اختیار گرفتن دهها هکتار زمین : رییس سازمان اراضی کشاورزی اعلام کرد که شرکت پدیده شاندیز ۴۵ هکتار از اراضی خارج از محدوده را در اختیار گرفته و سپس برای قانونی کردن این تخلف این اراضی را به شهر ملحق کرده است. 
تبلیغات:در تبلیغات این طرح بزرگ بزرگ‌ترین پروژه این شرکت به نام «شهر پدیده شاندیز» معرفی می‌شود این در حالی است که طبق ماده چهارم «قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری» شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی مشخص. 
فروش بدون مجوز : چند ماه قبل وزارت راه و شهرسازی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه داده بود که در آن آمده است: شرکت توسعه بین‌الملل شاندیز در مغایرت با ماده ۹ قانون منع فروش واگذاری اراضی مسکونی مصوب ۱۳۸۱ و ماده ۲۱ قانون پیش فروش ساختمان اقدام به پیش‌فروش ساختمان کرده است و این اقدام در حالی است که بر اساس قانون درج تبلیغات بدون مجوزهای لازم جرم محسوب می‌شود.
 
توقیف موقت فعالیت بدلیل تخلفات: شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور طی برگزاری دو جلسه در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۲ و ۱۲ بهمن ۹۲ با اعزام نمایندگان خود دستور توقف بخشهای اجرا نشده پروژه ساخت شهرک چندمنظوره پدیده شاندیز را صادر کرد.
 
سهام و سهامداران این شرکت
سهامداران پدیده شاندیز
به گفته مدیرعاملش سهام پدیده اولین و آخرین شرکت در دنیا که سهامش فقط رشد صعودی دارد و هیچگاه نزولی نمی‌شود. شرکتی که طی پنج سال فعالیت ارزش هم سهمش از ۱۰۰تومان در سال ۸۸ به ۱۱۳۰۰ تومان در سال ۹۳ (تاکنون) رسیده است.
 
اما این روز‌ها بحث‌های زیادی پیرامون مشکلات قانونی شرکت، نحوه فروش سهام خارج از بازار بورس رسمی کشور، اختلاس مالی در آن و حتی حمایت برخی افراد مطرح است که توانسته تا این حد جای پای خود را محکم کند. شرکتی که به مدد پیشتوانه قوی مالیش هزینه زیادی را صرف تبلیغات می‌کند. گفته می‌شود ۱٫۵ درصد از حجم درآمد صدا و سیما از محل تبلیغات مربوط به شرکت پدیده شاندیزاست، علاوه بر این روزانه در روزنامه‌های سراسری هم تبلیغات دارد که به طور متوسط هزینه هر روز تبلیغ تنها در یک روزنامه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است. البته هر زمان که بحث‌ها مبنی بر اشکالات قانونی این شرکت بالا می‌گیرد حجم تبلیغات بیشتر می‌شود و تا آگهی‌های ۱۲۰ میلیون تومانی هم می‌رسد. علاوه بر این یک سوم تبلیغات کل فرودگاه‌های ایران مربوط به این شرکت است، این‌ها به همراه صد‌ها بیلبورد و دیگر انواع تبلیغاتی است که در سراسر کشور به ویژه مشهد برای ساخت شهر افسانه‌ای پدیده شاندیز در منطقه توریستی شاندیز مشهد در فاز اول و ده‌ها پروژه مشابه در سراسر ایران انجام می‌شود.
 
ترکیب اعضای هیأت مدیره میان شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز و سایر شرکت های تابعه اش موجب شده معاملات درون گروهی و در اصطلاح تیکی تاکای خانوادگی قابل توجهی در آن انجام شود و در نتیجه مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت باشد. بطوریکه بیش از ۶۴ درصد سود خالص سال مالی ۹۲ “پدیده” ناشی از معاملات درون گروهی و سود فروش سهام شرکت بین المللی پدیده شاندیز کیش به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز به مبلغ ۴۳۵۳ میلیارد ریال بوده است. در حقیقت شرکتی با سرمایه ۱۴ میلیارد تومانی به قیمتی بیش از ۴۳۵ میلیارد تومان فروخته شده که در نوع خود بسیار قابل توجه و بی نظیر است. بطوریکه طبق نظر حسابرس با توجه به عدم ارایه صورت های مالی حسابرسی شده تلفیقی و همچنین وجود زیان انباشته در سال مالی قبل، انجام این قبیل معاملات به ابهامی اساسی در افشای اطلاعات شرکت منجر شده است.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 127
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 16
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 325
  • بازدید سال : 7,961
  • بازدید کلی : 36,257